Concursul internaţional Fyziklani din Praga

Aur în Oraşul de Aur!


Elevi pasionaţi de fizică ai Colegiului Naţional Mihai Eminescu din Satu Mare au obținut un rezultat excepţional la concursul internaţional Fyziklani din Praga


În perioada 7-14 februarie 2022 s-au desfăşurat la Praga activităţile organizate în proiectul Erasmus Fyziklani International 2021 – Let's Discover European Physics. Programul a inclus participarea la prestigiosul concurs internaţional de Fizică Fyziklani, aflat la cea de a 35-a ediţie. După ce în anul precedent restricţiile impuse de pandemie au permis desfășurarea competiţiei doar în mediul online, anul 2022 a marcat revenirea la normalitate. Concursul s-a desfăşurat ca în vremurile bune, în oraşul de aur, Praga, cu prezenţa fizică a celor 750 de elevi înscrişi. Competiţia s-a derulat sub egida Facultăţii de Matematică şi Fizică din cadrul Universităţii Karlova din Praga, una din cele mai vechi universităţi europene, fondată în 1347 după modelul Universităţii din Paris.

Proiectul Erasmus Fyziklani International 2021 – Let's Discover European Physics a facilitat participarea la concursul internaţional Fyziklani, dar şi la alte activităţi conexe, a echipajelor propuse de cele cinci şcoli partenere în proiect: Colegiul Naţional Mihai Eminescu din Satu Mare, România, Colegiul Retamar din Madrid, Spania, liceul Ogolnoksztalcace Tadeusza Kosciuszki din Busko-Zdrój, Polonia, liceul Turun Suomalaisen Yhteiskoulun lukio din Turku, Finlanda şi liceul Jan Adam Rayman, din Presov, Slovacia. 

Printre obiectivele propuse şi atinse în cadrul proiectului, riguros şi atent organizat, s-au numărat:

- socializarea şi crearea unei reţele de lucru grupând tineri pasionaţi de fizică, matematică şi ştiinţe, crearea posibilităţii de a se cunoaşte şi de a interacţiona;

-împărtăşirea de informaţii despre cultura şi tradiţiile ţărilor pe care elevii participanţi le reprezintă;

-extinderea cunoştinţelor despre oamenii de ştiinţă din diferitele ţări participante, vizitarea unor institute de cercetare şi a altor locuri de muncă legate de cercetarea în ştiinţă, atât în Praga cât şi în împrejurimile oraşului;

-îmbunătăţirea înţelegerii contribuţiei ţărilor europene la dezvoltarea ştiinţei;

-extinderea perioadei de şedere în Praga pentru desfăşurarea activităţilor din proiect, timp de cinci zile.

Colegiul Naţional Mihai Eminescu a coordonat participarea în proiectul Erasmus a două echipaje de elevi, reprezentând România în două din cele trei categorii de vârstă ale competiţiei. Prima echipă a fost formată din cinci elevi din clasele a zecea şi a unsprezecea: trei elevi ai Colegiului Naţional Mihai Eminescu din Satu Mare, Popan Cosmin, Milea Ioana şi Sârbu Laura, şi doi elevi ai Colegiului Naţional Gheorghe Şincai din Baia Mare: Tus Traian şi Sava Rareş. Cea de-a doua echipă românească, participantă la categoria elevilor din clasele terminale, a fost formată din elevi de la Liceul Teoretic Grigore Moisil din Timişoara şi de la Liceul Internaţional de Informatică din Bucureşti. Echipaje româneşti au fost însoţite în deplasarea la Praga de dr. Daly Marciuc, profesor de matematică la Colegiul Naţional Mihai Eminescu din Satu Mare. Rezultatele echipajelor româneşti au fost absolut excepţionale, la ambele categorii acestea clasându-se, detaşat, pe primul loc.

Beneficiile participării la proiect au depăşit însă bucuria obţinerii medaliei de aur. Pe lângă promovarea spiritului competiţional, proiectul a  mizat pe dezvoltarea capacității de colaborare a elevilor în cadrul echipelor, esenţială pentru obţinerea unui rezultat de o asemenea anvergură. 

Proiectul a inclus o multitudine de activităţi, instructive şi atractive pentru elevi, în egală măsură. În prima zi s-au desfășurat excursii de studiu prin care elevii au avut posibilitatea să cunoască locuri de muncă ale cercetătorilor din Praga şi din împrejurimile oraşului. Tematica excursiilor a cuprins: Observaţii ionosferice la staţia de lucru din Pruhonice, Vizitarea acceleratorului electronic Microtron MT25, Aplicaţii ale tehnologiilor laser, Valorificarea energiilor de tip stelar, Rezonanţa Nucleară Magnetică, Cristalele pot schimba culoarea luminii, Spectroscopie laser în cercetarea spintronică, Impulsuri optice ultrascurte şi optică nonlineară. Prima zi s-a încheiat cu Seara Naţiunilor, în care echipajele au pregătit şi au prezentat produse gastronomice tipice ţărilor lor, muzică reprezentativă şi elemente de port tradiţional.

În cea de a doua zi a programului participanţii au vizitat centrul de ştiinţe iQLANDIA din localitatea Liberec, la 100 km distanţă de capitala Cehiei. Centrul de Ştiinţe iQLANDIA, unul dintre cele mai moderne din Europa, pune la dispoziţia vizitatorilor dotări care facilitează asimilarea unor cunoştinţe ştiinţifice într-un mod aprofundat, dar şi distractiv, în manieră interactivă. Programul acestei zile s-a încheiat cu participarea tuturor elevilor la EuroQuiz, o competiţie amicală prin care echipajele mixte, cuprinzând câte trei elevi din ţări diferite, şi-au îmbunătăţit cunoştinţele generale despre Europa.

Cea de-a treia zi a fost dedicată concursului Fyziklani. Concurenţii au experimentat un amalgam de trăiri: dorinţa de a fi cei mai buni, lupta cu cronometrul, bucuria rezolvării problemelor propuse, cu grad de dificultate crescândă, depășirea momentelor dificile şi tăria de a lupta, conectarea totală şi comunicarea instantanee între membrii echipajului. 

Ziua care a urmat concursului a fost dedicată unei conferinţe în care echipele ţărilor participante au prezentat realizările oamenilor de ştiinţă reprezentativi pentru ţările din care provin. După-amiaza, tinerii au participat la un tur al oraşului Praga, vizitând câteva dintre cele mai faimoase obiective turistice: ceasul astronomic, biserica gotică a Sfintei Fecioare din Tyn, castelul Vysehrad, podul Carol.

În ultima zi a programului, elevii participanţi au lucrat în echipaje mixte, internaţionale, pentru a realiza prezentări ale locurilor vizitate pe parcursul excursiilor ştiinţifice, incluzând imagini şi cunoştinţe noi dobândite.


Aplaudăm iniţiativa organizatorilor proiectului Erasmus Fyziklani International şi desfăşurarea activităților în cele mai bune condiţii. S-au legat noi prietenii, în jurul pasiunii comune pentru ştiinţe, într-o atmosferă tinerească, deschisă. Principalul punct tare al proiectului a constat în faptul că nu s-a limitat la îmbunătăţirea cunoaşterii în domeniul fizicii, ci a urmărit îmbunătăţirea şi valorificarea unui spectru larg de competenţe, absolut necesare pentru o carieră de succes în domeniul ştiinţelor secolului 21: comunicarea eficientă şi precisă într-o limbă internaţională, limba engleză; dezvoltarea capacităţilor de lucru în echipă; înţelegerea şi acceptarea diferenţelor şi a diversităţii culturale; utilizarea cunoştinţelor teoretice, de matematică şi fizică, pentru rezolvarea unor probleme aplicate.

Bucuria  de a câştiga medalia de aur şi locul întâi absolut a încununat efortul elevilor noştri excepţionali. Şcoala românească a dovedit din nou nivelul înalt la care poate pregăti tineri ambiţioşi şi capabili de performanţă. Succesul obţinut este un succes de echipă, la care au contribuit profesori dedicaţi, de diverse specialităţi, din licee româneşti de elită, printre care şi Colegiul Naţional Mihai Eminescu din Satu Mare.