Pertuis 3-7 aprilie 2023

În săptămâna 3 aprilie -7 aprilie 2023 Liceul Val De Durance din Pertuis, Franţa, a fost gazdă pentru echipele de elevi din celelalte trei şcoli partenere în proiect: Colegiul Naţional Mihai Eminescu din Satu Mare, Colegiul Naţional Emil Racoviţă din Cluj-Napoca şi Institution Bellevue din Ales, Franţa. 

În prima zi elevii au finalizat materialele pentru temele de cercetare la care lucrează în cadrul proiectului Erasmus+ MaSuD (Mathematics for Sustainable Development).

A doua zi. Reportaj realizat de elevele Lohan Larisa şi Bria Mara, din clasa a XI-a B

Azi a fost a doua zi de activități ale săptămânii MaSuD desfăşurată în școala din Pertuis. Prima parte a zilei a fost dedicată prezentării activităților de ecologizare la care participă şi elevii de aici. Am fost impresionați de modul în care o comunitate mică reușește să producă schimbări substanțiale în orășelul lor, prin muncă constantă, voluntariat şi dedicare.

Apoi, am pornit să vizităm întreprinderea Pellenc ST, specializată în producţia de utilaje pentru selectarea diferitelor tipuri de deşeuri din plastic, în scopul reciclării lor. În turul fabricii ne-au fost prezentați pașii pentru crearea mașinilor, inclusiv pentru programarea lor, și am avut ocazia de a asista la o demonstrație pentru a vedea cât de rapid şi eficient funcționează utilajele construite aici, unele din cele mai performante din lume.

După masa de prânz am participat la un workshop, condus de Etienne Moutot, cercetător în matematică şi informatică la Institutul de Matematică din Marsilia. Cercetătorul a început prin a ne explica ce implică slujba sa și cât de diferite pot fi zilele sale de muncă. Apoi a lansat o provocare către noi, propunându-ne să rezolvăm nişte puzzle-uri aparte, cu reguli stricte de urmat. Ne-a fost oferit timp să cercetăm singuri, pentru a identifica pattern-uri și pentru a găsi în final soluția. Apoi cercetătorul ne-a povestit despre istoria si gândirea din spatele acestor probleme de pavare, reprezentări simplificate ale unor teme complexe de cercetare matematică. A fost o discuție foarte interesantă despre pavaje non-periodice, periodice şi despre fractali.

Ultima activitate a zilei a constat în prezentarea și îmbunătățirea proiectelor pe care le-am pregătit pentru Congresul MATh.en.Jeans, care va începe în curând la Nisa. După încheierea programului oficial am petrecut momente frumoase alături de gazdele franceze, fie jucând bowling, fie călărind sau vizitând orășelul şi împrejurimile sale.

A treia zi. Reportaj realizat de elevele Buga Vanessa, din clasa a XI-a B şi Frunzar Ela, din clasa a X-a C

Ziua a treia din cea mai recentă săptămână de învăţare a proiectului Erasmus+ MaSuD (Mathematics for Sustainable Developmnent) a început cu turul centrului istoric al orașului Pertuis, având ocazia de a descoperi personaje şi momente semnificative din istoria regiunii Provence.

Am făcut un popas la Primăria oraşului, unde oficialităţile ne-au prezentat modul în care este organizat transportul local, luând în considerare dezvoltarea durabilă, reducerea emisiilor de carbon şi a elementelor nocive mediului. Primăria oraşului gazdă şi-a dovedit ospitalitatea şi prin dulciurile şi micile daruri pe care ni le-au oferit în finalul recepţiei de la Hôtel de Ville.

După încheierea vizitei în centrul oraşului Pertuis, am pornit spre Nisa, inima Rivierei Franceze, aşa numita Coastă de Azur. Am oprit mai întâi în Sophia Antipolis, un parc tehnologic reprezentativ pentru sud-estul Franţei, recunoscut drept cel mai mare hub de ştiinţă şi tehnologie din Europa, unde au sediul aproximativ 2500 de companii, cu peste 30000 de angajaţi, de mai mult de 80 de naţionalităţi diferite!

În Sophia Antipolis am vizitat Terra Numerica, instituţie înfiinţată în iunie 2022, având ca obiectiv ridicarea nivelului de pregătire digitală / matematică a tinerilor. Am păşit la propriu în lumea algoritmilor, participând la workshop-uri care ne-au înfăţişat matematica în forma unor jocuri şi ne-au arătat modul în care matematica modelează diferite situații din lumea reala. Am apreciat cel mai mult un joc, aparent un truc de magie, dar care era riguros fundamentat matematic prin transpunerea pozițiilor unor elemente dintr-un şir în codul binar. Situația din viața reală descrisă matematic care ne-a impresionat cel mai tare a fost modul în care albinele își construiesc fagurii: forma hexagonala este optimă din punct de vedere matematic. Hexagoanele se îmbină perfect pe o suprafaţă oricât de extinsă și sunt figurile cu care se pot realiza pavaje complete ale planului, cu celule de arie maximă şi perimetru minim. Astfel, albinele îşi folosesc resursele de hrană şi de energie în cel mai eficient mod posibil!

În sfârşit, spre seară, am ajuns în Nisa, ne-am cazat şi am luat cina, iar apoi am ieșit la plimbare pe faleza de azur a Mediteranei. Aventura noastră continuă: mâine încep lucrările Congresului MATh.en.JEANS!

A patra zi. Reportaj realizat de elevii Mateș Andra, din clasa a XI-a B şi Silaghi Vlad, din clasa a X-a C

În cea de a patra zi din săptămâna de învățare a proiectului Erasmus+ MaSuD (Mathematics for Sustainable Development) am pornit spre campusul Valrose al Universităţii Côte d'Azur, locul de desfăşurare a Congresului MATh.en.JEANS. Am mers pe jos de la hotel până în campus, având astfel ocazia să vedem o mulțime de clădiri istorice, cu o arhitectură elaborată, tipică zonei de sud a Franței.

Ajunși în campus am fost impresionați de frumusețea locului. Campusul este amplasat în parcul unui vechi castel, cu o peluză generoasă, arbori specifici zonei mediteraneene şi multe flori, cu un colorit şi parfum îmbătător. Echipele noastre şi-au pregătit mai întâi standurile pentru Forumul Congresului, în aer liber, sub corturi.

În cadrul Forumului am participat la un joc care avea ca scop interacțiunea cu celelalte echipaje, pentru a ne exersa abilitățile de prezentare a temei de cercetare la care am lucrat.

După Forum a avut loc unul dintre cele mai importante momente ale săptămânii, festivitatea de deschidere a Congresului MATh.en.JEANS, urmată de conferința profesorului Ludovic Rifford, cercetător la laboratorul Dieudonné al Universităţii Côte d'Azur.

După conferinţa de deschidere elevii şi-au prezentat rezultatele proprii, obţinute în cercetările lor. Alături de elevii din cele trei şcoli partenere, au prezentat şi elevii eminescieni Bria Mara din clasa a XI-a B și Ela Frunzar din clasa a X-a C - tema "The largest building", respectiv Enea Sebastian, Buga Vanessa și Nojea Răzvan din clasa a XI-a B - tema "Traffic jams".

După încheierea programului Congresului, am petrecut momente plăcute alături de colegii noștri din proiect, vizitând Centrul Vechi, Vieille Ville, al orașului Nisa. Mâine va fi ultima zi a Congresului în acelaşi campus deosebit, urmând să susţină prezentări şi ceilalţi membri ai echipei Colegiului nostru.

A cincea zi. Reportaj realizat de elevii Nojea Răzvan şi Enea Sebastian, din clasa a XI-a B

În cea de-a cincea zi a mobilităţii finale în proiectul Erasmus+ MaSuD (Mathematics for Sustainable Development), am avut ocazia să urmărim ultimele prezentări ale colegilor noştri, programaţi pentru sesiunile paralele de azi.

Prezentările au fost foarte reuşite și captivante, asta şi datorită faptului că multe dintre ele au constituit rodul colaborării elevilor din şcoli diferite, astfel încât au reuşit să surprindă şi să îmbine aspecte şi perspective complementare asupra tematicii studiate.

Printre cei care au susţinut prezentări astăzi s-au numărat şi elevii Colegiului Naţional Mihai Eminescu. Makara Dominik şi Şerba Oana din clasa a XI-a C, împreună cu Lohan Larisa şi Mateş Andra, din clasa a XI-a B au prezentat tema Inflated Sets, iar Silaghi Vlad din clasa a X-a C a avut contribuţii la tema Turning Coins.

După finalizarea tuturor prezentărilor susţinute de elevi ne-am reunit din nou în Forum, unde ne-am adresat unii altora noi întrebări sau am venit cu alte comentarii. Am fost surprinşi să constatatăm că, după ce am audiat prezentările colegilor noştri, curiozitatea ne-a fost şi mai mult stârnită, în loc să ni se potolească.

Vremea frumoasă a contribuit şi ea la atmosfera plăcută, dându-ne o stare de spirit perfectă.

Ziua a continuat cu conferința de închidere a Congresului susţinută de cercetătorul Maxime Ingremeau, legată de problematica grafurilor şi având implicaţii atât în matematică, cât şi în informatică.

Cum toate lucrurile au un sfârșit, nici săptămâna aceasta nu a putut ocoli inevitabilul: momentul despărțirii de prietenii noştri francezi. Însă această despărțire nu a însemnat un “adio”, ci doar un “pe mai târziu”.

Seara ne-am organizat astfel încât am făcut o mică excursie până în faimosul Monaco. Fiind la doar 20 de minute de mers cu trenul din gara oraşului Nisa, am considerat că e o ocazie de neratat pentru noi. Am fost profund uimiți de frumusețea locului și de luxul etalat.

Aşa am încheiat încă o zi excepțională a unei săptămâni de învăţare cu totul şi cu totul deosebite.

A șasea zi. Reportaj realizat de elevii Șerba Oana şi Makara Dominic, din clasa a XI-a C

A sosit momentul să spunem “Au revoir France, au revoir chers amis!”

Astăzi, 8 aprilie, dis de dimineață, cu nostalgie în suflete, am urcat în tramvai spre aeroportul din Nisa. Deși eram puțin adormiți, privirile noastre încearcau să acapareze cât mai multe imagini minunate ale oraşului care ne-a găzduit în ultimele zile ale săptămânii de activităţi #MaSuD.

Această săptămână ne-a oferit experiențe noi, alături de oameni minunați. Atât profesorii, cât și elevii din Pertuis ne-au primit cu căldură. În primele zile ale săptămânii am avut ocazia să fim găzduiți la familiile colegilor noștri francezi, unde am experimentat stilul lor de viață și am aflat lucruri noi despre tradițiile și cultura acestei țări. Am avut șansa de a cunoaște oameni și locuri noi, care ne-au umplut sufletul cu bucurie. Francezii sunt oameni tare simpatici și calzi.

Pe parcursul săptămânii, împreună cu colegii noștri din Ales și din Cluj şi alături de elevii din şcoala gazdă, am participat la activităţi care au avut ca obiectiv dezvoltarea competenţelor noastre de matematică şi de comunicare în limba engleză.

Alte activităţi au avut ca obiectiv conştientizarea noastră în legătură cu problemele foarte actuale şi stringente legate de mediu. Astfel, în prima după-amiază petrecută în şcoala din Pertuis ne-am grupat în echipe formate din elevi din fiecare din cele patru şcoli pentru a juca “Climate Fresk”, un joc cu 42 de carduri, din care trebuia să construim o frescă prin care să indicăm efectele diferitelor activităţi umane asupra biodiversităţii, climei, resurselor de apă şi în final asupra sănătăţii şi bunăstării oamenilor.

În vizita noastră de miercuri la Terra Numerica din Sophia Antipolis am participat la workshopuri conduse chiar de cercetători, care au avut bunăvoinţa de a-şi dedica parte din timpul lor pentru a transmite tinerilor pasiunea pentru studiu şi cercetare. A fost foarte interesant să vedem materializaţi diferiţi algoritmi, într-o formă cât se poate de palpabilă: un algoritm de sortare a numerelor a devenit un joc în care copiii urmau trasee indicate prin săgeţi, efectuau comparaţii în diferite staţii de pe traseu şi în funcţie de rezultat îşi continuau deplasarea într-o anumită direcţie. Am fost de asemenea provocaţi să ordonăm mai multe discuri dintr-o stivă în funcţie de diametrul lor, respectând totodată regulile impuse de joc. Un alt workshop a fost dedicat problemelor de pavare: am pornit de la pavarea planului prin triunghiuri echilaterale, pătrate sau hexagoane şi am ajuns la poliedrele sferice, precum icosaedrul trunchiat, una dintre cele mai populare variante ale mingii de fotbal.

Săptămâna s-a încheiat prin participarea la lucrările Congresului MATh.en.JEANS. Emoțiile au fost învise, iar prezentările reușite.

A fost minunată această experiență întrucât ne-a oferit o oportunitate unică de a primi informații noi și a le pune în practică. A fost o experiență presărată cu muncă, îmbinată cu responsabilitate, dezvoltare culturală și socială. Am interacționat cu persoane noi, ne-am dezvoltat capacitatea de a socializa și spiritul de echipă și am legat prietenii de lungă durată.

Spre seară vom ateriza în Cluj-Napoca, unde ne vom lua rămas bun și de la colegii noștri clujeni.

Cu recunoștință, mulțumim organizatorilor și profesorilor noștri coordonatori, care ne-au fost alături de-a lungul întregii săptămâni!