Cluj-Napoca 23-27 mai 2022

Prima zi. Reportaj realizat de elevele Oana Șerba și Laura Sârbu din clasa a X-a C 

Astăzi, 23.05.2022, am participat la deschiderea activităților unei noi săptămâni în proiectul Erasmus MaSuD, în sala festivă a Colegiului Național Emil Racoviță. După prezentarea programului săptămânii și cuvântul de bun venit al conducerii școlii, am fost invitați la jocuri de spargere a gheții, pentru a ne cunoaște între noi. A fost punctul de start al unor prietenii noi, care prind contur.

Programul a continuat cu vizitarea Grădinii Botanice, unde ne-am bucurat de aerul proaspăt și de priveliștea superbă oferită de grădina japoneză și de cea romană, dar și de plantele exotice din interiorul serelor.

După prânz am revenit la liceu, participând la o conferință pe tema biodiversității, legată în special de mediul acvatic.

Ne-a fost prezentată problematica producerii energiei prin hidrocentrale, privite ca sisteme fizice, cu componente atât mecanice cât și electrice. Am fost inițiați și asupra perspectivei economice a tematicii discutate, cu referire la procedura de acordare a certificatelor verzi diferitelor companii producătoare de energie și a efectelor asupra bilanțului financiar al acestora.

În final am fost provocați să ne spunem părerea despre energia produsă de hidrocentrale. Este sau nu hidroenergia o resursă sustenabilă, fără să producă daune majore mediului? Părerile au fost contradictorii și în final am aflat că hidroenergia nu este atât de "verde" pe cât credeam noi. Deși hidrocentralele nu ard combustibili fosili, proces care dăunează grav mediului, cercetările au arătat că existența barajelor constituie de asemenea un factor de dezechilibru ecologic, iar lacurile de acumulare, necesare funcționării hidrocentralelor, sunt una dintre sursele antropice cu cea mai mare pondere în emisia gazelor cu efect de seră.

După conferință am avut o primă sesiune a Atelierelor de cercetare matematică, în cadrul cărora elaborăm articolele finale, conținând rezultatele cercetărilor noastre din acest an școlar.

Ziua s-a încheiat cu o scurtă plimbare prin Clujul istoric, apoi prin Parcul Central, în apropierea căruia am luat împreună cina.


A doua zi. Reportaj realizat de elevele Groșan-Cerneșteanu Alexia Petra și Szekelyhidi Deborah, din clasa a X-a A 

În cea de-a doua zi a săptămânii de învățare de la Cluj am beneficiat de participarea la încă două conferințe, susținute de specialiști în probleme de mediu și dezvoltare sustenabilă.

Prima conferință a fost susținută de doamna Ioana Popa, coordonator al activităților educative desfășurate de Asociația Ecouri Verzi. Ne-au fost prezentate probleme specifice din zona Clujului și acțiunile întreprinse de voluntari din cadrul asociației pentru ameliorarea lor. A fost prezentată importanța biodiversității pentru păstrarea echilibrului ecologic. Grija pentru natură înseamnă nu doar protejarea pădurilor, ci și a pajiștilor, cu miile lor de viețuitoare, fiecare având un rol precis în menținerea condițiilor favorabile vieții pe planeta noastră. Conferința s-a încheiat cu apelul de a ne implica și noi, dacă avem posibilitatea, în acțiuni de voluntariat organizate de asociațiile ecologiste, având în vedere importanța rezolvării problemelor de mediu tot mai grave cu care ne confruntăm.

A doua conferință la care am participat a fost susținută de Lect. Univ. Dr. Ramona Bâlc, de la Facultatea de Știintele și Ingineria Mediului a Universității Babeș-Bolyai. Conferința a avut ca temă principală solul, componentă esenţială pentru susținerea vieții pe pământ. Am aflat cum se formează solul și cum oamenii pot distruge în doar o zi 1 cm de sol, generat de natură în sute de ani. Cât de multă nevoie avem de educație și de responsabilizare! Este important să conștientizăm că solul, prin calitatea sa, determină calitatea apei și a hranei pe care le consumăm, precum şi a aerului pe care-l respirăm!

Am înțeles de asemenea cum cercetătorii care analizează structura solului pot fi comparați cu detectivii care investighează crime, pentru a descoperi vinovații. Astfel, procentele în care diferite elemente se regăsesc în sol le oferă cercetătorilor indicii despre cauzele degradării solului sau a celorlalte componente cu care interacţionează: apa și aerul.

După discuțiile care au urmat, am continuat lucrul la articolele noastre de cercetare, iar apoi ne-am petrecut după-amiaza în natură, în munții din jurul lacurilor Gilău, Someșul Cald, Tarnița și Beliș. După conferințele de dimineață, nu doar că ne-am bucurat de frumusețile oferite de natură, dar ne-am amintit și cât de ușor le putem pierde, dacă oamenii vor continua să se comporte iresponsabil. Ne-am propus să facem tot ce putem pentru ca și generațiile următoare să se poată bucura de frumusețea și beneficiile unei după amieze în mijlocul naturii.

Un alt punct de atracție în excursia noastră a fost vizitarea hidrocentralei subterane de la Mărișelu, cu rol strategic în furnizarea energiei electrice în situații critice, când alți furnizori de energie sunt indisponibilizați sau devin inaccesibili. Aici ne-am reamintit de războiul care continuă, atât de aproape de granițele României.

Totuși, la întoarcerea spre Cluj, în autocar, am uitat de toate grijile. Am cântat cântecele noastre preferate, românești și franțuzești, ne-am amuzat jucând împreună jocuri, colega noastră Oana asumându-și rolul de animator al grupului.

În final, putem spune că a fost o zi minunată: am învățat multe, dar ne-am și amuzat - combinația perfectă. Le mulțumim organizatorilor pentru ziua frumoasă pe care ne-au oferit-o!

A treia zi. Reportaj realizat de elevele Larisa Lohan și Andra Mateș din clasa a X-a B 

După micul dejun ne-am deplasat la Colegiul Naţional Emil Racoviţă, unde am participat la o nouă sesiune de lucru a Atelierelor matematice, avansând în elaborarea articolelor noastre.

În continuare, am explorat zona centrală a orașului Cluj, într-o activitate de învăţare desfăşurată sub forma unui joc. Obiectivul jocului era de a identifica elemente de matematică în centrul oraşului Cluj, dar și de a găsi urme ale trecerii matematicianului Janos Bolyai prin oraş. Ne-am grupat în 5 echipaje mixte, fiecare echipaj conținând elevi din toate cele 4 școli implicate în proiect. Jocul a avut o multitudine de sarcini de lucru, mai amuzante sau mai serioase. De exemplu, una din sarcini a fost să convingem un localnic să cânte cu noi melodia populară "Aoleu, ce ploaie vine de la Cluj" , înregistrându-ne totodată prestația. O altă sarcină a fost să estimăm înălțimea statuii lui Avram Iancu din fața Operei, evidențiind elementele de matematică folosite pentru estimare .

Apoi, ni s-a cerut să identificăm casa în care s-a născut Janos Bolyai, fondatorul geometriei neeuclidiene. Pentru a dovedi îndeplinirea misiunii, echipa trebuia să facă un "selfie" împreună, în fața clădirii .

Prin regulamentul concursului obțineam un punctaj cu atât mai mare cu cât descopeream mai multe clădiri sau străzi având inscripționat pe ele numele lui Bolyai sau Babeș. Astfel am ajuns să vizităm aproape toate facultățile Universității Babeș-Bolyai .

După masa de prânz am fost invitați într-un amfiteatru al Facultății de Matematică a Universității "Babeș-Bolyai", pentru a audia un curs legat de geometria neeuclidiană, prezentat de Lect. Univ. Dr. George Țurcaș. Domnul lector ne-a prezentat modul în care s-a născut geometria neeuclidiană, personajele implicate fiind matematicieni celebri precum Gauss sau Lobacevski, alături de transilvăneanul Janos Bolyai. Deși inițial importanța abordării propuse de Bolyai nu a fost recunoscută, timpul a dovedit că această geometrie modelează mai bine lumea reală, comparativ cu geometria clasică, euclidiană. În plus, geometria neeuclidiană are și alte aplicații, în tehnologie sau criptografie, și este o sursă de inspiraţie pentru artişti.

După finalizarea cursului am revenit la Colegiul Național Emil Racoviță și am vizitat expoziția "Making Maths Visible", realizată de elevi racovițeni. Aceștia ne-au prezentat proiectele lor interdisciplinare STEM în cadrul unui forum interactiv.

Seară, la cină, am putut admira Clujul, cu panorama sa minunată vizibilă de pe dealul Cetățuia, și totodată ne-am delectat cu preparate culinare gustoase, pregătite pentru noi.

A fost încă o zi reuşită, cu experienţe noi şi interesante.


A patra zi. Reportaj realizat de elevii Chereji Rareș și Mateian Andrei din clasa a X-a C 

Astăzi am continuat căutarea urmelor trecerii lui Janos Bolyai începută ieri, de această dată în afara orașului Cluj. Dimineața devreme ne-am îmbarcat cu toții în autocar și am pornit spre Târgu-Mureș, unde matematicianul Farkas Bolyai a lucrat ca profesor, iar fiul său, Janos, și-a început studiile.

Prima noastră oprire a fost la biblioteca-muzeu Teleki-Bolyai, una dintre cele mai vechi biblioteci publice, deschisă aici din anul 1802. Am fost impresionați să vedem colecția de peste 40.000 de cărți cumpărate de contele Samuel Teleki de-a lungul a 60 de ani de activitate, din 25 de orașe ale Europei. El a reușit să procure cele mai reprezentative opere științifice scrise începând de la inventarea tiparului.

În aceeași clădire istorică am vizitat muzeul dedicat matematicienilor Bolyai, tatăl și fiul, care au trăit și creat în Târgu-Mureș.

În curtea muzeului ne-am așezat la picnic sub un frumos nuc, bucurându-ne de pachetele oferite de gazdele noastre la plecarea din Cluj.

Pe drumul de întoarcere ne-am oprit să vizităm salina Turda, cel mai spectaculos tărâm modelat de oameni în adâncul Transilvaniei.

După câteva ore plăcute petrecute în salină am fost așteptați cu o masă tradițională românească, gustoasă și îndestulătoare.

Înainte de a porni pe drumul spre casă, între elevii francezi și români amatori de mișcare s-a încins spontan un meci de volei, amical și totuși competitiv, chiar pe iarba verde din apropierea intrării în salină.

Seara ne-am întors la hotel, obosiți, dar îmbogățiți de noi experiențe.

Reportaj realizat de elevii David Alex și Kepes Kevin din clasa a X-a B 

Am început ziua cu micul dejun la hotel, apoi am mers spre sala festivă a Colegiului Național "Emil Racoviță", unde ne-am pregătit standurile pentru forumul interactiv care urma să aibă loc.

Am pornit grăbiți spre Biblioteca Universitară, al doilea cel mai mare depozit de unități bibliografice, 4 milioane la număr. Ne-au fost prezentate câteva etaje ale depozitului, unde am putut vizualiza şi aprecia munca meticuloasă depusă de personalul unității pentru a identifica, păstra şi contoriza volumul aşa de mare de cărți. De asemenea, ne-a fost explicat cum se realizează transportul rapid al cărților, tehnologia rămânând neschimbată de un secol, cu ajutorul lifturilor originale, fabricate în Elveţia.

După prezentarea bibliotecii, ne-am întors la colegiu pentru a primi elevii nerăbdători să ne vadă proiectele muncite.

Întorcându-ne de la masă, am continuat cu ultimele modificări ale articolelor de cercetare. După finalizarea lor, un reprezentant al fiecărui grup de elevi şi-a prezentat succint articolul pe scena sălii festive.

Ne-am luat rămas bun de la prietenii pe care am avut şansa să îi cunoaştem şi alături de care am petrecut timp prețios în această săptămână.